تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/11/02 - 09:07
کد خبر: 494037

نگاهی بر جدیدترین کنش‌های انتخاباتی اصول‌گرایان؛

آرایش جریان اصول‌گرا در انتخابات/ صف‌های انتخاباتی، پشت دروازه بهارستان

آرایش جریان اصول‌گرا در انتخابات/ صف‌های انتخاباتی، پشت دروازه بهارستان

بدون تردید و با عنایت به شرایط کشور و منطقه و دندان های تیز کرده دشمنان برای ضربه زدن ارضی و یکپارچگی ایران اسلامی، به تمامی نیروهای انقلابی باید بیش از پیش در مسیر وحدت و اتحاد گام بردارند تا مجلسی انقلابی تر از مجلس فعلی، تشکیل دهند و جهادگونه به رفع مسائل و مشکلات کشور و مردم مبادرت ورزند.

به گزارش گروه سیاسی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جناح موسوم به اصولگرا یا انقلابی، این روزها گروه ها و گعده های انتخاباتی مختلفی را در خود می بیند و البته امید زیادی برای دست یافتن به لیست مشترک دارد. اصولگرایان در دو انتخابات اخیر مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم، رقیب خود یعنی اصالح طلبان را شکست داده اند و خودرا آماده می کنند که در جریان انتخابات مجلس  دوازدهم در اسفندماه پیش رو، شکست سوم را هم طی ۴ سال اخیر به رقیب سنتی شان تحمیل کنند.

البته در این مسیر علاوه بر قیل و قال های اصلاح طلبان و حرکت چراغ خاموش آن ها، موضوع دیگری که می تواند پاشنه آشیل است؛ اصولگرایان شود، عدم انسجام و نگاهی به تشکل هایی که خود را منتسب به اصولگرایی می دانند و در بزنگاه انتخابات روییده اند، گواه این مدعاست. اما فارغ از نگاه هنجاری و ارزش گذاری به این امر که آیا تکثر اصولگرایان در آستانه انتخابات حساس مجلس دوازدهم، برای آن ها مزیت است یا  شکست می تواند زمینه ساز چند دستگی و نهایتا آن ها را فراهم آورد؛ در این گزارش، نگاهی خواهیم داشت به تشکل های اصولگرایی در آستانه ۴۰ روز مانده به انتخابات مجلس دوازدهم.

 شورای ائتلاف؛ اصرار بر سرلیستی قالیباف

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که از آن با عنوان اختصاری «شانا» هم یاد می شود، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم در سال ۹۸ با ائتلاف چند گروه و حزب شاخص اصولگرا متولد شد و علاوه بر موفقیت در انتخابات مزبور، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز توانست نامزد مورد نظرش یعنی سید ابراهیم رییسی را راهی پاستور کند؛ البته گزینه اول شانا در انتخابات ،۱۴۰۰ محمدباقر قالیباف بود که با انصراف او، رییسی گزینه مدنظر ائتلاف اصولگرایان شد.

ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، تشکل محوری و وحدت بخش اصولگرایان، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با عنوان اختصاری جمنا نام داشت که بعدها از دل آن، شورای ائتلاف بیرون آمد. جمنا در جریان آن انتخابات، رییسی را به عنوان کاندیدای مورد نظر خود برای رقابت با حسن روحانی نامزد مورد حمایت اعتدالیون و اصلاح طلبان، برگزید.

علی ایحال، شورای ائتلاف به ریاست غلامعلی حدادعادل این روزها اثرگذارترین تشکیلات جناح راست در سپهر سیاسی ایران است؛ بنا به گفته رضا داوری دبیر این شورا، ۲۲۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و ۸۰ درصد اعضای شورای شهر، از فهرست شورای ائتلاف به مجلس و شورای شهر راه پیدا کردند. حالا شانایی ها در آستانه انتخابات مجلس  در سودای کسب پیروزی هستند دوازدهم مجددا  و می خواهند حداکثر کرسی های سبز رنگ بهارستان را تصاحب کنند.

شانایی ها در گام نخست برای ورود به فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم، از 7 هزار و ۵۰۰ نفر از داوطلبان، ثبت نام به عمل آوردند؛ نکته جالب آنکه بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ نفر از این داوطلبان  ثبت نام کرده در سایت شورای ائتلاف را بانوان تشکیل می دادند.

در آبان ماه سال جاری نیز کارگروه نظارت شورای ائتلاف تشکیل شد تا پیرامون عملکرد نمایندگانی که با تابلوی این شورا وارد مجلس یازدهم شدند، ارزیابی و جمع بندی صورت بگیرد. آنطور که دست اندرکاران شورای ائتلاف گفته اند، بین نمایندگان فعلی تهران که از فهرست این شورا بوده اند و افراد جدیدی که در قالب شانا ثبت نام کرده اند، هیچ تبعیضی قائل نمی شوند و معیار و مالک انتخاب جهت حضور در لیست ۳۰ نفره  عدالت است.

کارنامه افراد و مر  پایتخت، صرفا دست اندرکاران شورای ائتلاف تاکید دارند که در  گروه ها و احزاب سیاسی عضویت این شورا صرفا ندارند بلکه حضور افراد و احزاب جهادی نیز پ رنگ است. آن ها بنای کار را گسترش چتر شورای ائتلاف می دانند و تصریح دارند که فلسفه ایجاد شورای ائتلاف به رسمیت شناختن اختلاف سلیقه ها است و این شورا که به وحدت در عرصه سیاسی و تشکیلاتی معتقد است، می تواند لنگرگاه همه گرایشات سیاسی در درون جریان انقلابی باشد.

ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف چندی پیش در جریان نشست خبری خود اعلام کرد: لیست شورای ائتلاف هنوز مشخص نیست اما سرلیست بودن آقای قالیباف برای شورای ائتلاف قطعی است. بنا به گفته سخنگوی شانا، در فهرست های انتخاباتی جدید شورای ائتلاف تحول، جوان گرایی، کارآمدی و تخصص را شاهد خواهیم بود.

شورای وحدت

ائتلاف شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی نیز دیگر ائتلاف سیاسی جناح راست است که در سال ۹۹ تأسیس شد؛ وحدتی ها بر نقش محوری جامعه روحانیت مبارز در میان اصولگرایان تاکید مؤکد دارند؛ جبهه پیروان خط امام ره و رهبری به ریاست باهنر و حزب موتلفه اسلامی به دبیرکلی بادامچیان دو ستون مهم دیگر در شورای وحدت هستند.

۴۵ تشکل سیاسی از مجموعه احزاب ملی، عضو شورای وحدت هستند؛ بر همین مبنا، شورای وحدتی ها، خود را بزرگ ترین جریان ائتلافی کشور می دانند. رقیبان سنتی اصولگرایان یعنی اصلاح طلبان، درصدد القای اختلاف میان شورای ائتالف و شورای وحدت هستند؛ با این وجود، منوچهر متکی رییس اجرایی شورای وحدت، امکان اجماع این شورا با ائتلافی ها را رد نکرده است، هر چند گفته که در حال حاضر بنا بر بستن لیست مستقل دارند.  

ترقی به نمایندگی از باهنر، بادامچیان بعضاموتلفه و حجت السلام  سیدرضا تقوی به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز اعضای شاخص شورای وحدت هستند که در جلسات شورای ائتلاف برای رایزنی جهت ارائه لیست مشترک احتمالی، حضور پیدا می کنند. یکی از چهره های شاخص شورای وحدت، محمدرضا باهنر است؛ شخصیتی با سابقه 7 دور نمایندگی مجلس. از باهنر به عنوان سرلیست شورای وحدت در انتخابات مجلس دوازدهم نام برده می شود.

همان اصلاح طلبانی که مدام بر طبل اختالف میان شورای ائتالف و شورای وحدت می کوبند، زمانی قصد داشتند باهنر را به اردوگاه خود بکشانند اما او به واسطه پشتوانه خانوادگی و انتساب به یکی از چهره های مؤثر در انقلاب اسلامی یعنی شهید باهنر، هم نشینی با اصلاح طلبان را چندان جایز نمی داند. باهنر بارها اعلام کرده که اگر اصلاح طلبان یک لیست قدرتمند هم داشته باشند با آن ها وارد ائتلاف نمی شود.

اما لیست شورای وحدت به لحاظ سهم هر قشر، قرار است چگونه بسته شود؟ آنطور که مصطفی پور محمدی عضو هیأت مرکزی انتخابات شورای وحدت گفته است: در لیست انتخاباتی این شورا در تهران، 7 نفر از بانوان با عنایت به تخصص و شایستگی حضور خواهند داشت.

همچنین با تصویب هیأت عالی شورای وحدت حدود ۱۰ جوان در فهرست تهران این شورا قرار خواهند گرفت. شریان؛ تشکلی که مستظهر به عنوان دولتی بودن است، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی، موسوم به شریان تشکیلاتی جدید در جریان اصولگرایی است که نخستین مجمع عمومی آن در یازدهم اسفند ۱۴۰۱ یعنی درست در فاصله یک سال تا انتخابات مجلس دوازدهم برگزار شد؛ همین امر بیانگر نگاه و رویکرد ویژه شریانی ها برای تصاحب کرسی های پارلمان دوازدهم بود.

حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در نخستین مجمع عمومی شریان، برخی گمانه زنی ها را به ویژه در میان اصلاح طلبان ایجاد کرد که شریان، تشکیلاتی وابسته به دولت سیزدهم است. دولتی ها خودشان، دخالت در امر انتخابات به عنوان یک سر رقابت را از اساس رد می کنند. در همین باره، حجت السلام سیدابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان در تاریخ ۱۱  دی ۱۴۰۲ در نشست مشترک استانداران صراحتا گفت: مجموعه دولت در انتخابات پیش رو نامزد یا لیست انتخاباتی نخواهد داشت و از هیچ نامزد و لیستی هم حمایت نخواهد کرد«. شنیده های خبرنگار مهر، حاکی از آن است که رییس جمهور به برخی عناصر دولت که شائبه اتصال شان با شریان وجود دارد، برای عدم دخالت در کار سیاسی و انتخاباتی، به دفعات تذکر داده است.

با این حال، صلاح اسکندری عضو شورای مرکزی شریان چندی پیش، تشکیلات متبوع خود را پویشی مردمی به منظور شبکه سازی در حوزه های سیاسی و اجتماعی دانست و  حزب یا یک جریان تاکید کرد: شریان اساسا سیاسی صرف نیست که بخواهد با احزاب دیگر نسبت سنجی شود؛ این جریان مردمی متشکل از ده شبکه موضوعی و همچنین شبکه های استانی، شهرستانی و روستایی است که در حوزه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و مطالبه گری فعالیت می کند.

شیانی‌ها، سهم خواهی های مرسوم در ائتلاف ها و شخص محوری احزاب را برنمی تابند و تاکید دارند که میدان رقابت سیاسی باید باز باشد و همه فرایندها تابع شفافیت باشند. در فراخوانی که توسط شریان برای ثبت نام از داوطلبان کاندیداتوری مجلس دوازدهم منتشر شده، بر این مهم تاکید شده که یکی از معیارهای اشخاص جهت قرارگرفتن در فهرست انتخاباتی این تشکیلات باید موضع گیری های آنان در بزنگاه های خاص بوده باشد؛ بزنگاه هایی نظیر فتنه ۸۸ که نیاز به موضع گیری خواص و اقشار مختلف جامعه در برابر دشمنان و فتنه گران بوده است.

شریان در درون شبکه خود، تشکیلاتی موسوم به شکوه دارد که نقش و کارکرد این بخش از شریان، گفت وگو و تعامل با دیگر تشکیلات اصولگرا نظیر شورای ائتلاف و شورای وحدت و پایداری است. البته برخی شنیده های خبرنگار مهر، حاکی از آن است که احتمال ارائه لیست مستقل برای انتخابات مجلس از سوی شریان، جدی به نظر می رسد.

جبهه پایداری وحدت می‌کند؟

جبهه پایداری انقلاب اسلامی، به دبیرکلی صادق محصولی از دیگر تشکیلات در جریان اصولگرایی است که بدون شک تأثیر مهمی بر فضای انتخاباتی خواهند داشت. پایداری ها خود را از شاگردان و رهروان راه مرحوم علامه مصباح یزدی می دانند.

سابقه فعالیت و کنشگری رسمی این جبهه، به انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ باز می گردد. یکی از چهره های شاخص جبهه پایداری حجت السلام مرتضی آقاتهرانی است که احتمال سرلیستی او از طرف پایداری ها زیاد است؛ البته احتمال ائتلاف پایداری ها با شورای ائتلاف هم مردود نیست؛ چندی پیش حدادعادل رییس شورای ائتلاف درباره جلسه با دبیرکل جبهه پایداری گفت: هنوز جلسه ای با آقای محصولی تشکیل نشده است اما درصدد هستیم که با دوستان مذاکره کنیم و ان شاءالله به سوی وحدت گام عملی برداریم. شنیده شده در حاشیه دیدار اخیر سران احزاب با رییس جمهور، محصولی و حداد عادل برای آغاز دور جدید گفت وگوها میان جبهه پایداری و شورای ائتلاف جهت ارائه لیست واحد، به توافق رسیدند.

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری نیز ابراز امیدواری کرده است که جریان اصولگرایی به لیست واحد انتخاباتی برسد؛ محصولی در عین حال تاکید کرده است: وحدت وسیله است نه هدف، جریان های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند اما وحدت  خودش هدف نیست بلکه وسیله است و باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنی.

جریان اصولگرایی به استثنای تشکیلات فوق الذکر دارای اضلاع و شعبات و اقمار دیگری نیز هست که البته وزن سیاسی کمتری دارند؛ البته حضور آن ها در هر یک از ائتلا ف ها می تواند راهگشا و تعیین کننده باشد؛ علی ایحال، آنچه مهم است وحدت و عدم افتراق و تشتت در جریان انقلابی است.

بدون تردید و با عنایت به شرایط کشور و منطقه و دندان های تیز کرده دشمنان برای ضربه زدن ارضی و یکپارچگی ایران اسلامی، به تمامی نیروهای انقلابی باید بیش از پیش در مسیر وحدت و اتحاد گام بردارند تا مجلسی انقلابی تر از مجلس فعلی، تشکیل دهند و جهادگونه به رفع مسائل و مشکلات کشور و مردم مبادرت ورزند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top